Nordkaparens aktiviteter

Här kommer Nordkaparens specifika aktiviteter listas

klubbarnas kalender

Nordiskt ubåtsmöte  2016-04-14-16.

Nordiskt ubåtsmöte Göteborg 2016-04-14-16.
Närvarande: Lars Nordenberg NOR
Janeric Mårtensson NOR
Gunnar Ekblad NOR
Alf Martinsson NOR
Tore Nyblom NOR
P-O Eriksson NOR
Lars Sandberg NOR
Per Björnekärr NOR/SOR
Erik Brele´n NOR
Åke Andreasson NOR
Göran Korch U 3
Hans C Berg DUF (Dansk ubåtsförening)
Andreas Hauge Norsk ubåtsförening
Knut Schäffer Norsk ubåtsförening
Jens G Engenes Norsk ubåtsförening

Dag 1
* Hämtat bilar från Volvo som de ställer upp med, Tackar så mycket det hjälpte oss mycket att få deltagarna till de olika stationerna.
* Samling i Marinstugan kl 1200 av NOR personal för att förbereda inför mötet såsom dukning till middagen fixa kaffe och kaffebröd.
* Kl 1500 registrering av samtliga deltagare, se närvaroförteckningen.
* Presentation av föreningarnas uppbyggnad och arbetet av följande representanter:
* Lars Nordenberg NOR
Göran Korch U 3
Hans C Berg DUF
Jens G Engenes Norsk ubåtsförening
* Efter alla ”tröttande” föredrag vidtog traditionell svensk torsdagsmiddag bestående av ärtsoppa och pannkakor samt naturligtvis kaffe med dopp efter.
* Efter middag och samkväm transporterades deltagarna som kommer ute ifrån till sina hotell, och förhoppningsvis somnade med ett leende på läpparna.

Dag 2.
Dagen började på Maritiman med kaffe vid kl 0930 och vid 1000 snåret hade vi kopplat upp oss mot Ubåtsflottiljen i Karlskrona där dess personal var samlad och vi berättade om vår ceremoni för Ulven som hålls varje år, Lars N gav också flottiljen en uppgift att vid 75:års ceremonin ordna så att flottiljen finns på plats med ngt fartyg och ev. ubåt den 15:e April 2018, det är bra med god tid för flottiljen att lägga in i sin planering. Flottiljens representant tackade oss för vår insats för att Ulvens öde ej glöms bort.
* Efter videolänken var det tid för besök på Maritimans fartyg med guidning av NOR personal fram till lunch som sedan intogs på CKF:s gamla dam Marieholm där det bjöds på fisk eller lamm dock vanligt lammkött på tallrik.
* När lunchen var intagen vidtog transport av deltagarna till Marinstugan för att genomföra vår Ulven ceremoni efter 73 år från olyckstillfället.
* Ulven ceremonin genomfördes med att Erik Brelén och Lars N nedlade en blomsterbukett, gula och blå blommor, vid monumentet för de omkomna, Erik B blev avmönstrad c:a 2 månader innan olyckan, han är idag 94 år och vital som 50.
* Efter denna ceremoni dracks kaffe med dopp och gamäng och historier som det finns gott om i detta sällskap.
* Vid pass kl 1500 transporterades deltagarna till Volvomuseet på Hisingen där vi fick ung. 1 ½ timme på oss att skåda Volvos historia med mkt god hjälp av Lars Sandberg son jobbat på Volvo i många år.
* Efter Volvo transport till Hönö fiskemuseet där vi fick en guidning av Lars N som är ordförande i deras förening med berättelser från deras specifika rum för Ulven. Dagen/kvällen avslutades med räkafton med tillbehör samt massvis av sång och historier fram till pass kl 2200 då vi transporterade hem de som bodde i Göteborg. Denna afton somnade definitivt alla med ett leende på läpparna och drömde om dess två fantastiska dagar.
Ses snart igen grabbar!
Vid tangenterna